زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

سوره یونس





سوره یونس به داستان حضرت یونس اشاره کرده است و این سوره برگرفته از نام مبارک این پیامبر بزرگ خداست. از لحاظ حجم و کمیت یکی از سوره‌های متوسط است که حدود دو سوم جزء قرآن را دربر دارد و اولین سوه از سوره‌های مئون است.


۱ - سوره یونس



در این سوره به داستان حضرت یونس(ع) اشاره شده است. بدین جهت این سوره برگرفته از نام مبارک این پیامبر بزرگ خداست. این سوره مکی است و به ترتیب مصحف دهمین و به ترتیب نزول پنجاه ویکمین سوره قرآن است. چهارمین سوره از سوره‌های بیست و نه گانه‌ای است که با حروف مقطعه [=الر] آغاز می‌شوند. تعداد آیات این سوره ۱۰۹ آیه است که بعضی از قاریان آن را ۱۱۰ آیه می‌شمارند که نظریه اول صحیح و مشهور است. تعداد کلمات آن ۱۸۴۴ کلمه و تعداد حروف آن ۷۵۹۳ حرف است. از لحاظ حجم و کمیت یکی از سوره‌های متوسط است که حدود دو سوم جزء قرآن را دربر دارد و اولین سوه از سوره‌های مئون است.

۲ - مفاهیم



بیان مظاهر قدرت خداوند، دلایل اثبات وجود خدا، مسأله وحی، نبوت و بعثت پیامبران، آیات تکوینی و علوم طبیعی، طبیعت شناسی و بحث از اسرار خلقت و آفرینش و رازهای پیچیده و نهفته آن، ترسیم تمثیلی از حقیقت دنیا، داستان هایی آموزنده از پیامبران از جمله یونس، نوح و موسی علیهم السلام بعضی از مضامین و مطالب مهم این سوره است.
[۱] دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، خرمشاهی، بهاء الدین،ج۲، ص۱۲۳۹


۳ - جستارهای وابسته



قرآن
سوره
آیه

۴ - پانویس


 
۱. دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، خرمشاهی، بهاء الدین،ج۲، ص۱۲۳۹


۵ - منابع



•قرآن کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم، ۱۴۱۸ق/۱۳۷۶ش.
•دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج۲، به کوشش بهاء الدین خرمشاهی، تهران: دوستان-ناهید، ۱۳۷۷.


رده‌های این صفحه : سوره‌های قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.